Het innen van een onbetaalde factuur bij een cliënt gaat steeds gepaard met extra kosten. De tijd die je erin moet steken om herinneringen te sturen, de kosten voor het invorderen via derden, … De wetgever heeft het innen van deze kosten in een B2C context (dus in de context ondernemer - particulier) aan strengere voorwaarden onderworpen. Dit kan betekenen dat je je algemene voorwaarden moet aanpassen. In deze blog geef ik een overzicht van de wijzigingen die sinds 1 september 2023 van toepassing zijn.
Je mag geen kosten aanrekenen voor een herinneringsbrief
Het invorderen van een openstaande factuur start met een kosteloze aanmaning of herinneringsbrief. Deze aanmaning moet op zo’n manier gebeuren dat de cliënt in de mogelijkheid is om deze informatie op te slaan en waarbij de inhoud niet kan gewijzigd worden. Mogelijke manieren zijn dus een brief, een e-mail, een SMS, ...
Deze aanmaning moet volgende zaken vermelden:
- een duidelijke beschrijving van de geleverde dienst (enkel een referentie- of factuurnummer is niet meer voldoende)
- het nog openstaande saldo
- de termijn waarbinnen de openstaande factuur moet terugbetaald worden vooraleer enige kost, interest of schadevergoeding mag worden gevorderd (zie hieronder bij ‘betalingstermijn van 14 dagen’)
- de vergoeding (ook wel schadebeding genoemd) die verschuldigd zal zijn bij niet-tijdige betaling
Je dient de betalingstermijn van 14 dagen te respecteren na aanmaning
Na het versturen van de eerste aanmaning kan je van de cliënt geen intrest, kost of schadevergoeding eisen gedurende een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn van 14 dagen gaat in op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de cliënt. Indien de herinnering langs elektronische weg wordt verzonden, dan start de termijn reeds de kalenderdag na verzending van de aanmaning.
Door het invoeren van deze termijn wil de wetgever de cliënt de kans geven om zijn openstaande factuur te betalen zonder extra kosten. Die termijn moet de cliënt ook toelaten om de juistheid van het gevorderde bedrag na te gaan of te betwisten.
Wat met de intrestclausule en schadebeding?
Als je van een cliënt nalatigheidsintresten wilt vorderen (hoger dan de wettelijke intrestvoet) en / of een schadevergoeding wenst voor de kosten die zijn wanbetaling met zich meebrengen, moet dit uitdrukkelijk zijn voorzien in jouw overeenkomst met de cliënt.
Zowel de hoogte van de intresten die je mag aanrekenen als de hoogte van het schadevergoedingsbedrag wordt door de wetgever strikt begrensd.
Sinds 1 september 2023 zullen volgende grenzen gelden:
Verschuldigd saldo | Maximum schadebeding |
≤ 150,00 EUR | 20,00 EUR |
150,01 – 500,00 EUR | 30,00 EUR + 10% verschuldigd bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 EUR |
> 500,00 EUR | 65,00 EUR + 5% verschuldigd bedrag op de schijf tussen 500,01 en 2.000 EUR |
De maximale interestvoet die kan worden geëist, is de interestvoet die van toepassing is op betalingsachterstanden bij handelstransacties.
Jouw algemene voorwaarden zullen aan deze wijzigingen aangepast moeten zijn. Zo niet, riskeer je dat bepaalde clausules nietig of niet-afdwingbaar zullen zijn.
Wat riskeer je als zelfstandige als je deze regels niet respecteert?
Als jouw algemene voorwaarden clausules bevat die de wettelijke grenzen overschrijden, riskeer je dat deze nietig worden verklaard en je geen schadevergoeding voor jouw incassokosten zal kunnen vorderen. Een Rechtbank kan een bovenmatig beding niet herleiden tot hetgeen wettelijk toelaatbaar is of een schadevergoeding ‘naar billijkheid’ opleggen, zoals vroeger vaak gebeurde.
Ook in het geval je als zelfstandige jouw verplichtingen inzake de eerste kosteloze aanmaning en wachttermijn van 14 dagen niet naleeft, wordt de cliënt van rechtswege vrijgesteld om een schadevergoeding te betalen voor de veroorzaakte incassokosten.
In voorkomend geval zal de cliënt recht hebben op terugbetaling van onterecht geïnde bedragen, vermeerderd met interesten.
In uitzonderlijke gevallen heeft de Rechtbank zelfs de mogelijkheid om volledige terugbetaling aan de cliënt te bevelen en de cliënt te bevrijden van zijn betalingsverplichtingen t.a.v. jou.
Vanaf wanneer zijn deze regels van toepassing?
De wetgeving is van toepassing sinds 1 september 2023. Dit betekent dat deze regels gelden voor elke overeenkomst die je vanaf die datum sluit. Dit betekent ook dat je jouw algemene voorwaarden, modelbrieven en overeenkomsten hieraan aangepast moeten zijn vanaf die datum.
Voor overeenkomsten die gestart zijn voor 1 september 2023 en verder liepen na 1 september 2023 gelden bijzondere overgangsregels. Voor die overeenkomsten is de nieuwe regelgeving van toepassing op wanbetalingen die ontstaan vanaf 1 december 2023.
Indien de wanbetaling dateert van vóór 1 december 2023, maar de invordering pas start na die datum, dien je ook rekening te houden met de nieuwe regels bij de stappen die je onderneemt (bijvoorbeeld de verplichte vermeldingen moeten opnemen in jouw eerste aanmaning en de wachttermijn van 14 dagen respecteren).
Voor de volledigheid: voor B2B overeenkomsten (dus tussen zelfstandigen) gelden andere regels. Je kan de algemene voorwaarden voor dit soort overeenkomsten op maat van jouw praktijk laten maken door onze juristen.
Maak gebruik van onze documenten op maat
Wil je dat jouw algemene voorwaarden conform de regels zijn, dan kan je als Konnektit member een voorbeeld downloaden via de infotheek. Het werd door onze juriste Mr. Ann Dierickx speciaal voor de Konnektit leden gemaakt. Klik hier om lid te worden en dan krijg je onmiddellijk toegang tot onze infotheek.
© 2024 – Sonja Delbeecke - alle rechten voorbehouden