Aanbod van vormingspartner
Centrum Oost Academy Professionals

14 november 2024

De ikigai van de hulpverlener

Ikigai geeft antwoord op de vraag naar wat jij nodig hebt om te floreren.

 

Als hulpverlener zetten we ons eigen wezen in als instrument om een begeleiding aan te gaan. We hebben er dan ook alle baat bij om onszelf goed te leren kennen en het beste in onszelf naar boven halen. Het zal de kwaliteit van je interacties zeker doen toenemen! 

 

We creëren de nodige ruimte zodat je kan landen bij jezelf. We nemen de tijd om te ontdekken waar jouw ikigai te vinden is en hoe je die kunt inzetten om je welzijn te versterken en een positieve impact te creëren op je omgeving. 

 

Ikigai is een uitnodiging tot bewust en avontuurlijk leven. 

In dit traject duiken we samen de diepte in met inspirerende verhalen, speelse opdrachten, korte visualisaties en praktische tips en tricks die je leven zullen verrijken.  

 

Het doel van dit traject is tweeledig:

  • We ondersteunen je in het verkennen en integreren van je eigen ikigai. Dit proces zal je helpen op te floreren als hulpverlener én als mens. 
  • De methodieken die aan bod komen, kan je inzetten in je eigen begeleidingswerk om je cliënten of patiënten in contact te brengen met hun ikigai. 
3 december 2024

Polyvagaal theorie: neurale veiligheid in de praktijk

Tijdens dit traject geven we helder inzicht in de theorie en slaan we de brug naar de praktijk.

 

Volgende topics worden behandeld:

 

1. Begrip van veiligheid en dreiging

Deze theorie helpt ons te begrijpen hoe de perceptie van veiligheid of dreiging het zenuwstelsel van de cliënt of patiënt beïnvloedt. Zij voelen zich veiliger en meer ontspannen wanneer dit systeem geactiveerd is, wat essentieel is voor effectieve therapie.

 

2. Regulatie van het autonome zenuwstelsel

Door middel van praktische oefeningen gaan we strategieën aanleren om het autonome zenuwstelsel van de cliënt of patiënt te reguleren. Deze technieken helpen de ‘vries’, ‘vecht’, ‘vlucht’ en ‘please’ reacties te verminderen.

 

3. Versterking van de therapeutische relatie

Door te erkennen en te reageren op de non-verbale signalen van onze cliënten of patiënten, zoals lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen, kunnen we als hulpverlener een veiligere en meer ondersteunende omgeving creëren. 

 

4. Ondersteuning bij traumaverwerking

We leren hoe traumatische ervaringen het zenuwstelsel kunnen beïnvloeden, en bieden aanknopingspunten voor het herstel van een gevoel van veiligheid.

 

5. Verbeterde reactie op dissociatie en hypervigilantie

We leren specifieke interventies toe te passen die kunnen helpen om de cliënt of patiënt te stabiliseren en terug te brengen naar een meer ‘geëngageerde’ staat.

 

6. Empathie en begrip vergroten

De theorie geeft zorgverleners een wetenschappelijk kader om de lichamelijke sensaties en de emoties van de hulpvrager te begrijpen. Dit bevordert diepere empathie en een beter begrip van hun ervaringen, waardoor we als hulpverlener effectiever kunnen reageren.

 

11 februari 2025

Bewust en verbindend opvoeden

Als begeleider, coach, therapeut of leerkracht is het essentieel om de fundamenten van opvoeden diepgaand te begrijpen en effectief over te brengen aan je cliënten. Deze cursus helpt je het natuurlijke proces van opvoeden beter te doorgronden en erop te vertrouwen, zodat jij dit vertrouwen kunt doorgeven aan ouders. 

 

Daarnaast leer je het belang van het eigen proces van ouders in het kader van het ouderschap te kaderen en te ondersteunen.

 

In het traject Bewust en Verbindend Opvoeden werken we rond vier pijlers die cruciaal zijn om opvoeden te bekijken op lange termijn en het natuurlijke proces van groeien de nodige ruimte te geven. Dit is geen quick fix methode, maar creëert een duurzame en werkbare relatie tussen ouder en kind.

Tijdens deze vierdaagse verdiepen we ons gedurende één dag in elke pijler:

 

1. Hechting:

 

De kwaliteit van de relatie tussen ouder en kind vormt de basis van opvoeding. Een sterke hechting vergemakkelijkt de opvoeding en zorgt voor een veilige basis waarop verdere ontwikkeling kan plaatsvinden. Als het kind zich aan de ouder hecht, dan zal hij de ouder makkelijker volgen en beter gehoorzamen. Dit is bijna altijd de basis waarvan we vertrekken in een begeleiding.

 

2. Emoties en gedrag:

 

Het begrijpen van de emoties achter het gedrag van een kind stelt ouders in staat om hier op een effectieve en ondersteunende manier op te reageren, zonder het gedrag te bestraffen of te belonen. Straffen en belonen creëren een voorwaardelijke context en dan gaat een kind zich aanpassen en zijn ware gevoelens verstoppen. Daardoor komt er meer afstand in de relatie en er is weinig vertrouwen langs beide kanten. Van zodra je anders gaat kijken naar gedrag en emoties, dan gaan ouders anders reageren.

 

3. Communicatie:

 

Ouders leren open gesprekken aan te gaan met hun kind, gericht op het begrijpen van zijn of haar gevoelens en behoeften en minder op het gedrag. Door op een verbindende manier te leren communiceren kan er een dieper begrip ontstaan. Kinderen voelen erkenning in hun ervaring en dat creëert een veilig gevoel. Dit komt ook de relatie op lange termijn weer ten goede.

 

4. Persoonlijk proces:

 

Het ouderschap raakt ouders op persoonlijk niveau en biedt kansen voor hun eigen groei en ontwikkeling. Ook dit maakt deel uit van het begeleiden van ouders in hun ouderschap. Door bewuster te worden van hun eigen reacties en emoties in relatie tot hun kind, kunnen ze hun rol als ouder versterken en hun kinderen beter ondersteunen. 

 

Wil je nog meer opleidingen van deze vormingspartner ontdekken?

Ontdek hier het aanbod van de andere vormingspartners