Steeds vaker betalen cliënten elektronisch, maar mag je praktijk ook volledig cash-vrij zijn? Het antwoord lees je in deze blog.
Elektronisch betalen in je praktijk moet mogelijk zijn
Sinds 1 juli 2022 moet je als zelfstandig hulpverlener aan jouw cliënt de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen. Op welke manier dit kan, kan je lezen in deze blog. Maar betekent dit ook dat je volledig elektronisch mag werken en dus een cliënt mag verplichten om elektronisch te betalen?
Een cash-vrije praktijk, mag dat?
Neen, een cliënt die cash wil betalen, moet dit kunnen. Er is namelijk een Europese verordening die zegt dat cashbetalingen in geen geval geweigerd mogen worden. Contant geld is en blijft een wettelijk betaalmiddel dat je als zelfstandige niet mag weigeren.
Er zijn 4 gevallen waarbij de zelfstandige wel cash geld mag weigeren:
1) Wanneer de klant met meer dan 50 munten wil betalen voor één betaling of wanneer het te betalen bedrag hoger is dan 3.000 euro (1).
2) Wanneer de zelfstandige niet genoeg wisselgeld heeft of omdat de waarde van het aangeboden bankbiljet niet in verhouding staat tot het bedrag van de aankoop. Wanneer je bijvoorbeeld wil betalen met een briefje van 200 of 500 euro, dan kan er over 'onevenredigheid' gesproken worden wanneer het te betalen bedrag minder dan 50 procent van het bankbiljet bedraagt.
3) Wanneer de zelfstandige kan rechtvaardigen dat er een 'uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsbehoefte' is in de betrokken buurt. Denk bijvoorbeeld aan een of meer overvallen of inbraken in de handelszaak of in de onmiddellijke omgeving. Dit kan enkel als er een tijdelijk en dreigend gevaar van plaatselijke inbraken is.
4) En dit is wellicht de meest logische wetgeving: het spreekt vanzelf dat een handelaar bankbiljetten ook kan weigeren wanneer hij ernstige redenen heeft om aan te nemen dat de biljetten vals zijn.
Het staat duidelijk geafficheerd: mag je dan wel cash weigeren?
Als de zelfstandige in één van bovenstaande uitzonderingen valt, kan hij dit op een affiche meedelen die zichtbaar is voor de klant. Maar bij die mededeling moet ook vermeld staan om welke reden de zelfstandige cash geld weigert. Die kan bijvoorbeeld melden dat die geen cash geld van 3.000 euro of meer aanvaardt. Maar zonder reden een affiche ophangen of op je website vermelden dat er geen cash aanvaard wordt - zonder in de uitzonderingsgevallen te vallen - mag niet.
Gezien de 4 uitzonderingen niet bij ons als zelfstandig hulpverlener van toepassing zijn, kunnen wij dus geen cash weigeren en is een cash-vrije praktijk dus niet conform de wet.
Wat riskeer ik als ik toch een cashvrije praktijk heb?
Inbreuken kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve boete van 200 euro tot 2.000 euro. Als deze administratieve boete niet betaald wordt, kan dit door middel van een strafrechtelijke procedure oplopen tot een boete van 400 tot 4.000 euro.
Meer info?
Vond je deze blog interessant en wil jij meer info omtrent de do's en don'ts als zelfstandig hulpverlener?
Wordt dan lid van Konnektit en krijg toegang tot onze volledige infotheek waar je informatie vindt over ondernemerschap, verzekeringen, gezondheidsrecht en nog veel meer ... Klik hier voor meer info
Voetnoten
- Het verbod op cash betalingen van boven de 3.000 euro wordt geformuleerd in artikel 21 van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, gewijzigd door de wet van 29 maart 2012.
- Meer details hierover in de aanbeveling van de Europese commissie van 22 maart 2010 betreffende de draagwijdte en de gevolgen van de hoedanigheid van wettig betaalmiddel van eurobankbiljetten en -munten (2010/191/EU) en vertaalt naar het memorandum van de FOD ECONOMIE dat je via deze link kan lezen.
© juli 2022 – Sonja Delbeecke - alle rechten voorbehouden