5 Tips voor Geconventioneerde Psychologen en Orthopedagogen om Cliënten te informeren over hun tarieven
Regelmatig hoor ik collega’s vertellen dat de conventie ervoor zorgt dat ze – meer dan vroeger – last hebben van cliënten die afhaken. Cliënten die verwachten dat ze maximaal 11 euro dienen te betalen en als gemeld wordt dat ze een hoger tarief dienen te betalen, haken ze af. Dit kan leiden tot verwarring bij de hulpzoekenden en frustratie bij de psychologen en orthopedagogen. En bij uitbreiding alle andere hulpverleners die niet aan het conventietarief werken.
De sleutel om dit probleem aan te pakken ligt in je communicatie!
Want het blijft in deze tijden mogelijk om een goed gevulde agenda te hebben, ook als je niet-geconventioneerd bent. Dit kan ik getuigen als niet-geconventioneerd psychotherapeut...
Ik geef je graag deze vijf tips om het aantal afhakers te verminderen.
1. Wees transparant vanaf het eerste contactmoment
Waarom? Duidelijkheid voorkomt misverstanden en verhoogt het vertrouwen.
Wat kun je doen?
- Vermeld op je website en sociale media welke sessies binnen het conventietarief vallen.
- Creëer een overzichtelijke pagina met tarieven met details zoals:
- Het conventietarief en wie ervoor in aanmerking komt
- De kosten voor niet-geconventioneerde sessies
- Terugbetalingsmogelijkheden via mutualiteiten, verzekeringen, …
Door deze informatie proactief te delen, verminder je afhakers en voorkom je lastige gesprekken.
Tip: Verwijs naar deze pagina waar je een overzicht vindt van de verschillende terugbetalingsmogelijkheden.
2. Benadruk de waarde van jouw begeleiding
Sommige cliënten baseren hun beslissing op basis van de kostprijs, maar minstens evenveel kiezen voor de expertise van een hulpverlener. Informeer bijgevolg de hulpzoekende over jouw expertise en jouw aanbod.
3. Gebruik een empathische en duidelijke uitleg
Niet iedereen begrijpt hoe de conventie werkt. Een vriendelijke en geduldige uitleg voorkomt frustratie.
Door een warme en menselijke benadering voelen cliënten zich gehoord en blijven ze eerder in begeleiding.
4. Bied alternatieven zoals groepssessies of een online aanbod
Niet elke cliënt heeft intensieve individuele begeleiding nodig. Door flexibele opties aan te bieden, verlaag je de drempel.
Mogelijke alternatieven:
- Groepssessies tegen een lager tarief
- Online aanbod zonder 1 op 1 begeleiding
Zorg ervoor dat je deze opties duidelijk communiceert op je website, in folders en tijdens intakegesprekken.
5. Het eerste gesprek is meer dan een intake
Het eerste gesprek met een cliënt is méér dan alleen informatie verzamelen. Het is de start van de hulpverleningsrelatie. Dit moment bepaalt niet alleen of een cliënt zich gehoord en begrepen voelt, maar ook of er voldoende vertrouwen is om de samenwerking voort te zetten. Als hulpverlener is het essentieel om de intake dus niet alleen te zien als een moment waarop je informatie verzamelt, maar ook actief luistert, doorvraagt en een veilige sfeer creëert zodat er een constructieve voedingsbodem ontstaat voor de hulpverleningsrelatie.
Een positieve eerste indruk kan het verschil maken tussen een cliënt die zich op zijn gemak voelt en iemand die afhaakt.
Door bewust om te gaan met het eerste gesprek ervaar ik regelmatig dat mensen bewust kiezen voor de financiële investering die gepaard gaat met psychische begeleiding.
6. Neem de regie over je praktijk!
Wil je jouw praktijk strategisch positioneren en je onderscheiden van collega's? Leer via mijn boek: “Volg je eigen stroom” hoe je jouw waarden, expertise en creativiteit omzet in een winstgevende praktijk die écht bij je past. Klik hier om te bestellen