4 tips om rekening mee te houden wanneer je overweegt om je tarieven te verhogen

Overweeg je als zelfstandig hulpverlener om je tarieven te verhogen?
Alles wordt immers duurder, energie, mobiliteit …

In deze blog deel ik mijn inzichten die jou helpen wanneer je de knoop hebt doorgehakt.

Weet dat je als zelfstandig hulpverlener vrij bent om je tarief te bepalen.
Je mag dus vragen wat je wil.
Dus ook over een verhoging mag je vrij beslissen.
Ook mag jij zelf bepalen dat je die tariefverhoging toepast bij iedereen of enkel voor nieuwe cliënten.

Tip 1

Communiceer je tarieven schriftelijk en ondubbelzinnig

De wet bepaalt dat je de tarieven van jouw dienstverlening altijd schriftelijk en ondubbelzinnig moet aanduiden. De regel is ook dat de cliënt niet veel moeite moet doen die tarieven te weten te komen.

Plaats dus je nieuw tarief op je website, in je wachtzaal, in je begeleidingsovereenkomst, … en vergeet ook niet om de aanpassingen te vermelden op andere websites waarop je je praktijk bekend maakt zoals op www.ikzoekhulp.be.

De cliënt moet strikt wettelijk gezien vooraf geïnformeerd worden over de prijs.
Dit wil dus zeggen dat hij het tarief moet kennen op het moment dat hij een afspraak boekt.
Een tariefverhoging kan dus niet toegepast worden voor reeds geboekte sessies, maar je kan wel aangeven dat het nieuwe tarief van toepassing is voor alle sessies die geboekt worden vanaf bijvoorbeeld 1 juni 2022.
Er is wettelijk geen termijn vastgelegd die stelt dat de aankondiging van de tariefverhoging X aantal weken of maanden vooraf dient te gebeuren.

Tip 2

Noteer altijd tarief inclusief btw

De aangeduide prijs naar consumenten toe of B2C moet altijd inclusief btw zijn.

 

Tip 3
Verwittig ‘oude’ cliënten die terugkomen over het nieuwe tarief

Als een cliënt zich na enkele maanden of jaren opnieuw aanmeldt, is het belangrijk om de cliënt te informeren over jouw actuele tarief.
Gebeurt de aanmelding via mail, stuur dan altijd een bericht met de huidige tarieven.

 

Tip 4
Communiceer over alle tarieven

Reken je buiten de sessies ook extra kosten aan voor bijvoorbeeld verslaggeving, overleg met derden, telefoon- en mailverkeer, administratie, …
Communiceer deze tarieven dan ook.
Dit kan perfect in de begeleidingsovereenkomst.
Als plus lid kan je deze gratis downloaden via de community.


Twijfel niet

Hulpverleners zijn vaak bang dat cliënten afhaken als ze hun tarief verhogen.
Misschien gebeurt dit, misschien ook niet.
Bedenk wel dat de tariefverhoging noodzakelijk kan zijn om jouw praktijk op een rendabele manier uit te baten. Het is immers geen hobby of vrijwilligerswerk, maar wel jouw bron van inkomsten.

De aarzeling om ‘correcte’ tarieven te vragen, zit vaak in onze eigen mindset.
Zelf ben ik sinds 2004 actief als zelfstandig psychotherapeute / bemiddelaar en in al die jaren heb ik nog maar zelden een negatieve reactie gekregen op een prijsverhoging en dit is niet alleen mijn ervaring.

 

Heb jij last van belemmerende overtuigingen i.v.m. een tariefverhoging, dan kan je mij altijd contacteren om hierover van gedachten te wisselen.  


Sonja Delbeecke
 heeft sinds 2005 een eigen praktijk als psychotherapeute / bemiddelaar in familiezaken. Daarnaast is ze zaakvoerder van Konnektit en ondersteunt ze hulpverleners zowel op inhoudelijk vlak als op vlak van ondernemen. Zorgen voor zorgers is haar missie en je kan haar contacteren via sonja@konnektit.be

 

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier