Elektronisch betalen verplicht vanaf 1 juli 2022

Kunnen cliënten al elektronisch betalen in jouw praktijk?

Neen?


Bekijk dan even hoe je dit mogelijk zal maken, want sinds 1 juli 2022 is het verplicht.

 

Sinds 1 juli 2022 MOET je aan cliënten de mogelijkheid kunnen aanbieden om elektronisch te betalen.
Dit is een verplichting voor alle ondernemers, dus ja ook voor jou als zelfstandig hulpverlener.
Het maakt niet uit of je in bij- of hoofdberoep zelfstandig bent.
Je moet aan deze verplichting voldoen.
 
Uiteraard moeten cliënten nog steeds de mogelijkheid hebben om cash te betalen, maar daarnaast moeten ze ook de mogelijkheid hebben om minstens op 1 manier elektronisch te betalen.
 
De wet zegt en ik citeer: 

Voor de toepassing van artikel VI.7/4 is het elektronisch betaalmiddel een ander betaalmiddel dan munten en bankbiljetten uitgedrukt in euro, aangeboden door een betalingsdienstaanbieder als bedoeld in artikel I .9, 2°, met betrekking tot de definities die van toepassing zijn op Boek VII van het Wetboek van economisch recht. Voorbeelden van elektronische betaalmiddelen zijn: het ter beschikking stellen van een betaalterminal per kaart (debet en/of krediet), smartphone-applicaties, de mogelijkheid om te betalen via overschrijving, enz. Dit begrip is bewust ruim om in te spelen op technologische ontwikkelingen.

Of anders gezegd:
 
Je mag als zelfstandige zelf het elektronisch systeem kiezen die je ter beschikking wil stellen van je cliënten.
 
Je kan dus kiezen voor een betaalterminal (zoals bijvoorbeeld sumup), maar kan ook kiezen voor een app zoals payconiq, voor overschrijving of een betaling via de app van de bank.
 
Voor de volledigheid: betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd, ook niet als ze met een kaart worden gedaan.
Hetzelfde geldt voor betalingen met cryptomunten en andere virtuele munteenheden. Al vermoed ik dat dit geen betaalmiddelen zijn die in onze sector gebruikt worden ....
 

Vragen?

Sonja Delbeecke heeft sinds 2005 een eigen praktijk als psychotherapeute / bemiddelaar in familiezaken. Daarnaast is ze zaakvoerder van Konnektit en ondersteunt ze hulpverleners zowel op inhoudelijk vlak als op vlak van ondernemen. Zorgen voor zorgers is haar missie en je kan haar contacteren via sonja@konnektit.be

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier