Wat leren we van andere ondernemers?

Ik hou van programma’s over mensen die stappen zetten in hun persoonlijke groei.
Programma’s als Taboe, Therapie en Andermans Zaken zijn een kolfje naar mijn hand.
Vooral Andermans Zaken.

Misschien denk je nu ‘Wat heeft een programma over ondernemen te maken met persoonlijke groei?’
Alles!
Achter ieder bedrijf staat een mens, met zijn eigen belemmerende overtuigingen en zijn eigen blik op de wereld.

Alle tools en handvaten die Kamal Kharmach aanreikt aan de ondernemer die centraal staat, brengt de hem/haar dichter bij de mens die hij/zij is. Ondernemers worden financieel bewuster en plots keert de (mentale) rust terug, is er ruimte voor het gezin, de partner, me-time. Telkens opnieuw zie je het gebeuren.

Als je je zorgen maakt om je financiën en om je bedrijf, dan zit je in een overlevingsmodus. Blijven ademen en voortdoen zolang je kunt, is vaak de enige oplossing. Een beetje zoals zonder reddingsvest in het midden van de zee liggen spartelen. Dan is ademen en trappelen het enige wat aan de orde is, tot je uitgeput bent.

En dat is het punt waar veel van de in beeld gebrachte ondernemers zitten nl. op het randje van totale uitputting en klaar om kopje onder te gaan. Er zijn heel wat reddingswerkers nodig om het zinkend bedrijf terug varend te krijgen. Experten van het Neutraal syndicaat voor Zelfstandigen worden ingeschakeld, Unizo en marketingbureaus komen to the rescue, succesvolle ondernemers met gelijkaardige activiteiten en experten tonen hoe zij het doen...
Goed voor de ondernemer uit het programma, maar hoe doe jij dat als niet-door-Kamal-uitverkorene?

Ik geef je graag tips aan de hand van wat je ziet in de afleveringen en vertaal die naar dienstverleners toe.


Tip 1 Keer jezelf een loon uit

Je bedrijf moet voor jou zorgen en niet omgekeerd.
Hoe vaak hoor ik mensen in bijberoep maar ook ondernemers in hoofdberoep zeggen: ‘Ik geef mezelf enkel een salaris als er op het eind van de maand overblijft.’ of ‘Ik werk maar in bijberoep en moet daar niet kunnen van leven.’
Heb jij geen recht op een salaris?
Jij bent toch een werknemer in je eigen zaak?
En iedere werknemer verdient een loon.

Tip 2 Beperk stock/kosten

Deze tip is meer voor ondernemers die producten verkopen. Als zij een volle garage boordevol artikelen hebben staan die niet verkocht raken, dan is dat nefast voor hun cashflow. Hun geld zit vast in goederen. Ze lopen daarbij ook nog het risico dat de goederen verouderen of erger, dat de producten vervallen.

Voor dienstverleners speelt dit minder een rol.
Maar dit wil niet zeggen dat je geld uitgeeft aan onnodige zaken.
Heb je software waar je een abonnement voor betaalt maar niet of onvoldoende gebruikt? Bijvoorbeeld Canva of Huddle of een andere tool.
Dan zit ook een stuk van jouw geld vast, je kunt elke euro immers maar 1 keer uitgeven.
Investeer in tools en materieel dat je echt nodig hebt.

Tip 3 Bepaal je missie en je visie

Weten wat je wil en daar ook consequent naar handelen, niet eenvoudig.
Wanneer dit vastligt, dan pas kan je daar naartoe werken.

Missie en visie worden vaak door elkaar gehaald.
Missie is jouw doel en visie vertaalt het doel naar uitvoering toe.
Waarom doe je wat je doet en hoe ga je daar heen?

Een missie is niet iets wat je zomaar eventjes in twee tellen op papier zet.
De juiste woorden zijn echt belangrijk. Je missie moet je voelen als je hem uitspreekt.
Ik word altijd enthousiast en soms zelfs licht emotioneel wanneer ik mijn missie uitspreek of er zelfs maar aan denk. Op een mindere dag wanneer alles tegengaat en ik niet goed geslapen heb, zeg ik mijn missie hardop en dan weet ik weer waarom ik toch doorzet.
Probeer het eens, het werkt echt.

Je visie is wat je op lange termijn wilt bereiken met je bedrijf zodat je je missie in de wereld kunt zetten. Durf groot denken.
Iets wat je morgen kunt afvinken, is geen visie maar een to do.
Een visie geeft je richting.
Moet je keuzes maken, check dan welke beslissing je dichter bij je visie brengt.
Een visie zorgt voor duidelijkheid, je weet immers waar je naartoe wil.

 

Wat hebben we geleerd uit de Andermans Zaken?

  1. Keer jezelf elke maand een vast salaris uit
  2. Overloop je kosten en schrap wat niet echt bijdraagt aan de groei van je bedrijf.
  3. Bepaal jouw missie en visie


Veerle Degrieck is boekhouder van opleiding en een echte cijfermadame. Ze heeft meer dan 27 jaar ervaring in de administratie en is gecertificeerd Profit First Professional. Daarnaast wijst ze samen met Sonja Delbeecke de weg naar financiële rust in het gelijknamige traject dat je via Konnektit kan volgen. Klik hier voor meer info over dit traject.

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier